Ízelítő a lyra történetéből
Előadási vázlat Mikola Péter - 2003
Definíció, témabehatárolás
Munkámban a "líra" ill. "lyra" nevű, és ezekkel szoros rokonságot mutató
de más elnevezésű húros hangszerekkel kívánok foglalkozni, azok történetével,
szerkezeti megoldásaival. Kitérünk néha a lírafélék távolabbi rokonaira,
a hárfaféle hangszerekre is.
Líraféle hangszereken elsősorban a hangtestből, két karból és egy keresztrúdból
álló keretes-húros hangszereket értjük, amelyeknek húrjai a hangtest és a
keresztrúd között feszülnek olymódon, hogy a hangtest rezgőlapja közel
párhuzamos a húrozat síkjával.
Az ilyen lírafélék mellett szót kell ejtenünk a szintén "lira" nevet viselő
vonóshangszerekről is, amelyeknek látszólag semmi rokonságuk nincs az
előbb említett lírafélékkel, de talán mégis.
Az antik kultúrák líraféléi
A sumér "ezüstlíra" és rokonai
Kr. e. 2600-ra becsülik a keletkezési idejét annak a leletnek, amely
az Ur városában lévő királyi sírkamra feltárásakor került elő, és egy
ezüst- és aranylemezzel burkolt, féldrágakövekkel díszített líraféle hangszer,
amely a megmaradt részek és egy mozaik-ábrázolás alapján jól rekonstruálható
volt.
Itt egy még régebbi (Kr. e. 3200) sumér líra rekonstrukciója:
| Itt jól láthatók a hangológyűrűk. |
Szintén a Tigris és Eufrátesz völgyéből való ábrázolások:
Dobok és lírák a Zendsirli-i reliefeken
Két olyan líraformát láthatunk, amelyek kissé eltérnek az előzőektől.
Hárfa és líra a kujundsiki palota egyik reliefjén
Sumér hárfa ábrázolás és egy rekonstrukció
Megfigyelhető, hogy ezek a hárfák nyitott háromszögek, vagyis nincs
kitámasztó rúd. Az ilyen szöghárfák építési módja korlátozza a felszerelhető
húrok számát és az alkalmazható feszítőerőt. Az is érdekes, hogy használat
közben a hangszekrény van felül, és a hangolókar alul. Később a kitámasztókaros
hárfáknál ez a helyzet is megváltozott.
A reliefen az is látszik, hogy a hangolókaron gyűrűk vannak, nem pedig
hangolószögek. Ez egy olyan hangolási megoldás, amely napjainkra teljesen
kiment a szokásból. A rekonstruált példányon látható, hogy a készítője
nem valósította meg ezt a megoldást.
A bibliai zsidóság líraféléi
A Biblia Károli Gáspár-féle fordításából két idézet:
Mózes 1. könyve (a teremtésről) 4.21
Az ő atyjafiának pedig Jubál vala neve: ez volt atyja minden lantosnak
és síposnak.
Sámuel 1. könyve 16.23
És lőn, hogy a mikor Istennek lelke Saulon vala, vette Dávid a hárfát és
kezével pengeté; Saul pedig megkönnyebbüle és jobban lőn, és a gonosz
lélek eltávozék tőle.
Fenti idézetek héber nyelvű szövegében a lant illetve a hárfa helyén a
"kinnor" szó szerepel. Sajnos eredeti hangszerleletek nem maradtak fenn,
és hitelesnek tekinthető ábrázolások sem, annyi azonban a szöveges
utalásokból valószínűsíthető, hogy a kinnor egy tízhúrú pengetőhangszer volt.
A legrégebbi ábrázolás a zsidóság hangszereiről a Bar Kochba háború
(a zsidók második lázadása Róma ellen Kr. u. 132-135) idején veretett
ezüstdénárokon látható:
A pénzérmék alapján rekonstruált hangszerek:
Látható, hogy ezek a rekonstrukciók nem vettek figyelembe semmi mást,
csak a pénzérmére vert képet.
Az alábbiak viszont hangszerkészítési
gyakorlati szempontok és egyéb információk figyelembe vételével
készültek:
|
Látható például, hogy a pénzérmén ábrázolt húrok számát nem vette
komolyan a konstruktőr (amit valóban kár lett volna), helyette a
más forrásokból származó adat szerint 10 húrosra készítette. (A héber
számmisztikában a 10-es számhoz a teljesség és a megváltás gondolata
kapcsolódik.) Az is látszik,
hogy a saját hangszerkészítési tudása alapján hanglyukat is készített, amivel
előnyösen lehet befolyásolni a rezonanciaviszonyokat.
A vastag merev karok és a citerafélékre jellemző hangolószögek meglehet
hogy nem korhűek, viszont ettől jobban tartja a hangszer a hangolást,
vagyis a gyakorlatban használhatóbb.
|
|
A fenti gömbölyded rekonstrukció alapjául szolgáló rajz egy 8. századi kódexben |
A zsidó kultúrkörből további pengetőhangszerekre is találunk utalást:
A "nevel" bizonyos vélekedések szerint egy háromszögű, kitámasztókaros
(trigonon-szerű) hárfa,
mások szerint viszont egy membrán-líra, vagyis
a görög teknős-lírával rokon.
A "seminith" feltételezés szerint egy 8 húros lyra.
Krónika 1. könyve:
15.19
Éneklők: Hémán, Asáf és Etán, réz czimbalmokkal, hogy zengedezzenek;
15.20
Zakariás, Aziel, Semirámót, Jéhiel, Unni, Eliáb, Maaséja és Benája lantokkal a szűzek módjára;
15.21
Mattithja, Eliféle, Miknéja, Obed-Edom, Jéhiel és Azaziás, hogy énekeljenek cziterákkal a nyolczhúrú szerint.
A "czitera" a héber szövegben itt "seminith"-ként szerepel.
A 6. és 12. zsoltár címe utal rá, hogy ezzel a hangszerrel játszották:
6.1
Az éneklőmesternek a neginóthra, a seminith szerint; Dávid zsoltára.
6.2
Uram, ne feddj meg engem haragodban, és ne ostorozz engem búsulásodban.
6.3
Könyörülj rajtam Uram, mert ellankadtam: gyógyíts meg engem Uram, mert
megháborodtak csontjaim!
...
12.1
Az éneklőmesternek a seminithre; Dávid zsoltára.
12.2
Segíts Uram, mert elfogyott a kegyes, mert eltüntek a hívek az emberek fiai közül.
12.3
Hamisságot szól egyik a másiknak; hizelkedő ajakkal kettős szívből szólnak.
12.4
Vágja ki az Úr mind a hizelkedő ajkakat, a nyelvet, a mely nagyokat mond.
...
Egyiptomi lírák és hárfák
Falfestmény a thébai nekropoliszból 4. Thutmószisz idejéből (Kr. e. 1425-1405)
Íves hárfa, hosszúnyakú lant, kettős tilinkó(szerűség), asszimmetrikus líra
Homokkő relief 4. Amenhotep (Ekhnaton) idejéből (Kr. e. 1351-1348)
Látható rajta egy hatalmas álló líra, amit ketten pengetnek.
|
Egyiptomi szimmetrikus líra ábrázolás
Formája a görög kitharához hasonlít, 12 húrt lehet megszámolni.
|
Szobor egy thébai sírkamrából (18. dinasztia) és egy rekonstruált szöghárfa
|
Íves hárfa rekonstrukciója (18. dinasztia, Kr. e. kb. 1390-1295)
(Rogers Fund, 1943, Metropolitan Museum)
12 húros, hangteste nyitott, bőrmembránnal bevonandó. Hangolása gyűrűkkel történik,
feszítőpálcák segítségével.
Afrika és Ázsia egyes részein mind a mai napig használnak ugyanilyen hárfákat.
|
Falfestmény 3. Ramses (Kr. e. 1183-1152) sírkamrájából
|
Egyiptomi hárfák játékmódjai
|
Görög lírafélék
Apollón kitharával - görög váza Kr. e. 5. sz.
|
|
Kithara - Bernhard Ellis rekonstrukciója
|
|
Chelys-Lyra, görög, Kr. e. 400 körül
Jolly Killmer rekonstrukciója - 1997.
Héthúros fateknő-líra hangolókulcsokkal, felragasztott bőr-membránnal
Kicsi, könnyű, ülve, állva és menet közben egyaránt használható.
|
Thourioi-i pénzlelet (Kr. e. 300-250) - Apollón és a kithara
|
Keret-hárfa, görög, Kr. u. 400 körül
Meredith Walsh rekonstrukciója - 2000.
Valójában egy ívelt hangtestű líra, amelyet ülő helyzetben,
bal térdre támasztva pengettek.
|
|
Apollón teknőc-lírával
A görög lírák többnyire héthúrúak voltak, ami megfelelt a
hangrendszer két tetrachord összefűzésével történő előállításának.
Ez esetben a középső húr a két tetrachord közös hangja, a teljes
hangrendszer ambitusa mai terminológia szerint egy kisszeptim,
vagyis egy egészhang híján egy oktáv.
|
|
Barbiton - hosszúkarú teknőc-líra
|
|
Nyolchúros kithara
Készítette Párniczky Mihály 1978-ban
L. Kecskés András tulajdona
A nyolchangú hangrendszer szintén két tetrachordból áll elő,
de olymódon, hogy van közöttük egy egészhangnyi "hézag", ezáltal
a két szélső hang egy oktáv távolságra kerül.
|
|
Héthúros teknőclíra
Készítette Spyros Zampelis
Papp Árpád tulajdona
|
Római és etruszk lírák
Kitharázni tanuló fiatal nő egy herculaneumi falfestményen.
Herculaneumot Pompeji-vel egyidőben, Kr. u. 79-ben temette el a
Vezúvból kiáradó vulkáni hamu.
|
Festmény egy etruszk sír falán a Tarquinius-dinasztia idejéből
Kr. e. 6. sz.
|
Középkori és reneszánsz lírák
|
|
Középkori szász rotta
Bernhard Ellis rekonstrukciói
Észak-nyugat-Európa egyik legnépszerűbb és legelterjedtebb
pengetőhangszere volt a kereszténység előtti időktől a középkor
végéig.
Az ókori nyugat-ázsiai és egyiptomi líraféléktől származtatható.
A 10.-11. században a hangszer gyakran nyolcasra emlékeztető
formát kapott, D alakú hanglyukakkal.
|
|
Ír cruit és walesi crwth
Kb. a 12.-13. században valósították meg a líraféléken a keleti
lovas népektől behozott játékmódot, a vonóval történő megszólaltatást.
|
|
|
Walesi crwth és angol crowd
Bernhard Ellis rekonstrukciói
Vonós lírák, melyeket a kontinensen vonós rottának is neveztek.
A crwth a walesi bárdok hangszere, amelyet vállra véve, vagy térdre
állítva használtak. Walesben a 19. század elejéig használatban maradt.
Ez az a hangszer, amelynél megfigyelhető az átalakulás a pengetős
lírából a vonós lírába. Még őrzi a régi keretformát, ami a vonós technikával
funkcióját vesztette, és a későbbiekben meg is szűnik.
A walesi vonóslíra érdekessége, hogy a fogólap fölött futó
játszóhúrok mellett burdon-húrjai is vannak, amelyek akár a vonóval,
akár a bal hüvelykujjal pengetve is megszólaltathatók, folyamatosan
ismételve egy alaphangot, ami a középkor zenéjében elterjedt szokás volt.
Ez a játéktechnika a későbbi vonóslírákon továbbfejlődött.
Hangszerépítési érdekesség, hogy a húrokat alátámasztó láb az egyik végén
nem a fedőlapra, hanem a hanglyukon átnyúlva a hátlapra támaszkodik.
Ezt a megoldást később a hegedű-féle hangszereknél a "lélek"
(rezgésközvetítő fapálcika) beépítésével tették szükségtelenné.
|
|
Lira da braccio
A reneszánsz vonóslírák kisebbik, magasabb fekvésű változata.
A 15. századtól kezdve használták. Hangtestének fedőlapja domború,
belül lelke van, vagyis van egy rezgésátvivő fa pöcök a fedőlap és
a hátlap között.
Hét húrja közül öt van a fogólap fölött, kettő mellette, amelyeket
akár vonóval, akár a bal kéz hüvelykujjával pengetve meg lehet szólaltatni.
A fogólapra néha bundokat is kötöttek sodrott juhbélből, hasonlóan a
korábbi fidula-féle, vagy a későbbi viola-féle vonós hangszerekhez.
Vállra fektetve használták, akár a mai hegedűket, brácsákat.
|
|
Lira da gamba, másnéven lirone
A reneszánsz vonóslírák nagyobbik, mélyebb fekvésű változata.
11 és 14 húros változatairól tudunk (ebből 2 burdon a fogólap mellett),
de csak leírásokból és rajzokból, eredeti hangszer nem maradt fenn.
A fogólapon felkötött bundok voltak, a láb enyhe íve és a sok húr lehetővé
tette az akkordjátékot is.
Térd közé fogva játszottak rajta.
Az itt látható rekonstrukció Praetorius "Syntagma Musicum" című könyve alapján
készült, Marco Ternovec belga hangszerkészítő munkája.
|
Újkori nosztalgiahangszerek
|
Lyra-cister, olasz, 16. vagy 17. század
Keverékhangszer. Nyaka, húrozata, játékmódja alapján
egy theorba-ciszter, vagyis basszushúrokkal kiegészített
lapostestű gitárszerű hangszer, de a test formája egy ókori
lírára kíván emlékeztetni.
|
|
Francia lyra-gitár
Francois Roudhloff, Párizs 1810 körül
|
|
Angol lyra-gitár
Clementi, 1810
|
|
Lyrahárfa-gitár, William Eaton
|
|
Lyra-gitár
Riccardo Marasco tulajdona
|
Lírák a jelenkorban
Népi lírák
Pengetős lírák népi hangszerként szinte kizálólag Afrikában
maradtak fenn napjainkig.
Egy afrikai líra, és egy hasonló által inspirált készítmény
Peter Whitehead-től
Vonós lírák a Fekete-tenger déli partjainál elszigetelten élő pontusi
görögöknél, és Kréta szigetén vannak használatban napjainkban is.
|
Krétai vonós lyra (fent) és pontusi lyra (lent)
Ezeknek láthatóan semmi közük nincs a pengetős lírákhoz, de
valami oknál fogva ezek az ázsiai eredetű hangszerek a görögöknél
lyra nevet kaptak.
Ennél még érdekesebb, hogy a pontusi lyra "kemence" néven fordul
elő a törököknél.
|
Fejlesztési kísérletek
|
Edward V. Dick lírái
|
|
Lyra, William Eaton
|
Mourne Grange Kelta Lyra, Clifford Paterson
Az elnevezés ne tévesszen meg senkit!
Ez a hangszer az írországi Mourne Grange Camphill Community
saját fejlesztése, amely John Billing muzsikus és Clifford Paterson
hangszerkészítő együttműködésével jött létre.
John Billing a sérült emberek számára vezetett terápiás zenei műhelyében is
alkalmazza ezt a hangszert, amellyel koncerteken is közreműködik.
Figyelemreméltó a hangszer 3 oktávos hangterjedelme, amely egy kisebb ír
hárfáéval vetekszik, és játékmódja is hasonló, ugyanakkor tömege és
terjedelme kisebb.
A sumér, kelta, germán lírafélék alapvető jegyeit magán viselő hangszer
Készítette Mikola Péter 2003-ban
Képes beszámoló a lyra készítéséről
Internetes források
Művészettörténeti kronológia: http://www.metmuseum.org/toah/
Zsidó kultúráról: http://www.amuseum.org/
Egyiptomi zenéről: http://bbecq.free.fr/EGYMUSIC/
Ógörög hangszerekről: http://www.musikarchaeologie.de/altgriechische_musikinstrumente.html
Hárfákról: http://www.harpspectrum.org/
Antik találmányokról: http://www.smith.edu/hsc/museum/ancient_inventions/hsclist.htm
Rekonstruált régi hangszerekről: http://www.ellisium.cwc.net/
|
|