Az egész próbapéldány nagyrészt hulladék anyagokból készül.
A minta nem az ókori görög lyra, hanem a kora középkori nyugat-európai
(germán, kelta) líraféle hangszerek. Ezek közül azonban konkrétan egyik
sem, hanem nagyjából az ír cruit és az angolszász rotta formáját megtartva
egy azoknál több húrú hangszert szeretnék alkotni, a részlet-megoldásokat
saját magam kitalálva.
A majdani hangszerrel szándékomban áll régi kelta dallamokat pengetni
(ha találok valahol ilyeneket megfelelő számban),
de a Minnesaenger- illetve trubadúrénekek kíséretéhez is kipróbálnám,
továbbá megkísérelném az egykezes furulyával egyidejűleg használva az
egyemberes-kéthangszeres mutatványt.
|
A test kerete a járomkarokkal egy kb. 20 éves lebontott
beépítettszekrényből származó fenyőfa lécekből készül. A kereszttartó
(amelybe majd a hangolókulcsok kerülnek) egy szélesebb kőrisfa lécből
készül. |
|
A keret összeállítva egyelőre ragasztás nélkül |
|
A keret sarkainak összeillesztése fecskefarkas csapolással |
|
A középső átkötés (a test felső keretléce) is be van csapolva
a járomkar belső oldalába. |
|
A járomkaroknak a testet keretező részének belső oldalán
ki kellett alakítani egy kiálló lépcsőt, hogy a hátlap és a rezgőlap szélét
legyen mire ragasztani. Ehhez előbb kivéstem a hornyot, majd beleragasztottam
szálirányra merőlegesen fűrészelt kis facsíkokat. Az alsó és középső keresztléceken,
amelyek a testet alulról és felülről keretezik, vésővel alakítottam ki a
felfekvőlépcsőket. |
|
A hátlap egy kb. 4-6mm egyenetlen vastagságú nyárfadeszka
hulladékból készült, melyet két sávban kellett összeragasztani.
A keret összeragasztva, a beragasztott hátlappal. |
|
A hátlap hátulról (vagyis a külső oldalról), egyelőre a
ragasztás nyomaival |
|
A rezgőlap (előlap, fedőlap) alig 2mm vékonyságúra fűrészelt
nyárfa csíkokból készül.
A rezgőlap fonák oldala a csíkok összeragasztása után |
|
A húrtartó egy H szelvényű fenyőfa lécből készül. Ez kerül majd
a hangszer legaljára, az alsó keresztléc külső oldalára. |
|
A húrtartó felragasztva és odacsavarozva két reiser-csavarral,
ami nem korhű, de jól tart. |
|
A rozettát megszerkesztettem egy olyan papírlapra, amelyet
a rezgőlappal azonos méretre szabtam le. A papírlap hátulját a rozetta mögött
megkentem meleg csontenyvvel, és rásimítottam a rezgőlapra. |
|
Lyukasztóárral megjelöltem azoknak a leendő lyukaknak a középpontját,
amelyeket fúróval fogok kifúrni. A rozetta mintázata egy kelta szimbólum
némileg leegyszerűsítve. |
|
A rezgőlap fonák oldalára felenyveztem egy darabka vékony
fúrnérlapot, a rezgőlaphoz képest merőleges szálirányban, hogy a rozetta
kiszakadásának esélyét csökkentsem. |
|
Az enyv száradása után a megfelelő helyeken átfúrtam, kivágtam,
kireszeltem, ... |
|
... majd lecsiszoltam a papírt, ... |
|
... és tovább farigcsáltam a mintát ... |
|
... már majdnem kész. |
|
Az elvékonyított részeket befestettem, azok nem tartoznak a
motívumhoz, de nem mertem kivágni, mert nagyon gyenge lenne a kunkor
hegye, könnyen letörhetne. |
|
Ide jönnek a keresztgerendák. |
|
Enyvezés után leterhelve száradnak. |
|
Felgyógyultak. |
|
A basszus oldalra kerül még egy hosszanti "mestergerenda",
a diszkantra pedig egy rövidebb ferde.
Sajnos az enyv száradása közben az egész felbordázott rezgőlap begörbült
(a szín-oldala behomorodott), annyira, hogy nem lehetett a helyére illeszteni.
...
|
|
...
Ezért az egész bordázatot leműtöttem róla, új bordákat készítettem, ezúttal
íves formájúakat, hogy száradáskor legyen hová egyenesednie.
A felső sarkokat túl merevnek találtam az első bordázattal, ezért az új
bordázatban a felső bordát rövidebbre vettem, és még utólag le is faragtam belőle.
|
|
A rezgőlap a helyére illesztve, de még nem beragasztva.
|
|
A rezgőlap beragasztva, az egész lecsiszolva és leviaszolva.
|
|
A húrtartó lyukai kifúrva, ide jön majd a húrok egyik vége, egy-egy pálcikadarabra
felkötözve.
|
|
A keresztléc lyukai is kifúrva, ide jönnek majd a hangolókulcsok.
|
|
A húrokat a rezgőlapon alátámasztó láb.
Azért kétsoros, mert nincs annyiféle húr, mint ahányféle hangmagasság lesz,
ezért a húrok hosszával is kell játszani ahhoz, hogy ne legyen túl nagy
eltérés a feszítőerőben.
|
|
A láb a helyére illesztve.
|
|
Már csak a húrnyergek, a hangolókulcsok és a húrok hiányoznak.
|
|
A hangolókulcsokat az első ötlet szerint bükkfa köldökcsapokból
próbáltam házilag kúposra reszelni villanyfúró segítségével, de ez nem vezetett
jó eredményre, nem sikerült biztosítani a szabályos kör keresztmetszetet.
|
|
Ezért egy régi dalostársam segítségét kértem, aki gyertyánfából
esztergált nekem kúpos hangolókulcsokat.
|
|
A lyuksorok mellé vékony bükkfa pálcikákat ragasztottam,
és belereszeltem a húroknak való bevágásokat. Ezek lettek a "nyergek", amiben
stabilan ülnek a húrok.
|
|
A lábat viszont még be kellett fejezni. A váltott kireszelések
arra valók, hogy az azonos vastagságú de különböző magasságúra hangolt húrok
feszítőerejében ne legyen túl nagy különbség.
|
|
A pliktron egy műanyag kábelkötözőszalagból készült,
amit körülvettem egy két hosszanti félből készült fa nyéllel.
|
|
A kész hangszer felhúrozva, pliktronnal.
Az első pengetések alapján úgy tűnik, hogy szerszám nélkül, több ujjal
fürgébben lehet pengetni.
|