Egyházi zene (kultikus, templomi, liturgikus zene, lat. musica ecclesiastica, sacra, divina, ol. musica da chiesa, ném. Kirchenmusik, fr. musique d'église, ang. church music, cathedral music). Minden zenekultúra ősi forrása kultikus dalok és táncok; ezekből fejlődik. differenciálódás útján, külön e. és külön világi zene. A kultúrák hierarchikus korában túlnyomóan csak E. kerül feljegyzésre, a világi zenét (népdalok, táncok) pedig szájhagyomány őrzi. l. A katolikus egyház zenéje. Az európai E. ősi dallamai Szíriából, Júdeából és Görögországból származnak. Ezeket és a nyomukban keletkezett egyéb dalkincset 600 körül gyűjtötték össze és foglalták rendbe (l. Gregorián korális). Az így megőrzött, legnagyobbrészt szabad ritmikájú énekek (Ambrosius énekeivel a kötött ritmus is meghonosodik a liturgiában) művészileg tökéletes egyszólamú E., mely elmaradhatatlan része volt az istentiszteletnek és az európai népek zeneízlésére döntően hatott. Azáltal, hogy e zene ritmikája keleti gyakorlat szerint az értelmi szóhangsúlyon épült, átalakító hatással volt a földközi-tengeri népek verselő érzékére; középkori hangsúlyos verselésünk legfőbb gyökere az ősi E. közép-latin ritmikájában keresendő. Az E. több mint ezer éven át csaknem egyedüli gyűjtőmedencéje volt az európai zenetehetségnek. Története a 8. századig egy a gregorián korális, a mise (l. o.) és a zsolozsma (l. o.) történetével. Bár az egyházatyák tiltják a hangszerjátszást, valószínű, hogy a hangszeres zene már ekkor némi (több vagy kevésbé szerény) szerephez jutott az E.-ben. az orgonát a 8. századtól kezdve kezdik alkalmazni, eleinte mint az énekes intonálást legcélszerűbben alátámasztó hangszert, tehát mint az énekoktatás segédeszközét, később mint az énekesek támogatóját a templomban. Lehet, hogy a többszólamúság (organum) megindításában is közreműködött az orgona. Az E. szerzői és előadói kb. 1600-ig csaknem mind egyházférfiak, attól fogva kb. a 18. század végéig vegyesen egyháziak és világiak, míg a 19. században túlnyomórészt világiak. Mivel a neuma-hangjelzés (l. o.) csak a dallammozgás jelölésére szolgált, de pontos hangmagasságot csak 1000 körül kezdenek vele jelölni (l. Guido), ritmusa pedig a szövegkezeléstől függött, gregorián zenét tanulni csak memorizálással lehetett. Így az ősi dallamok századok folytán átalakultak, a keleti ízlésű melizmák (a Bizáncból átvett dallamok díszítései is) leegyszerűsödtek. Tisztán európai (népies) eredetűek a 11-14. századbeli egyh. népénekek (lai stb.), Rimes officiumok, új hymnusok; a szequenciák pedig a régi halleluja-koloratúrák hangjait feszítették szabályos ritmusura és látták el szótagoló szövegekkel. (A nem románajkú népek közt általában igen korán nyomai mutatkoznak a latin nyelven való éneklés mellett az anyanyelven való éneklésnek is [németeknél a 9. század óta] Az első kísérletek e téren a litánia Kyrie eleison-jának anyanyelven való éneklésével, továbbá az un. glossá-knak [latin nyelven énekelt verssor értelmének a második verssorban anyanyelven való kifejezése] és a mindvégig kevert nyelvű énekeknek [pl.: In dulci jubilo - Zengjen víg énekszó stb.] elterjedésével kezdődtek. A reformáció hatalmas lendületet adott a kath. népénekkultusz fejlődésének is, mely utóbbi aztán némely államban [Magyarország, Ausztria] a liturgikus nyelvet is leszorította a kórusokról.) Mire a 10. századtól kezdve a gregorián rögtönzött kíséretű, többszólamú előadása élt alaposan elterjed, addigra a régebbi, változatos gregorián ritmus már romlásnak indult: betetőzi e folyamatot maga a többszólamúság, mely a maga új esztétikai föltételeivel kivonta a talajt a szabad ritmusú szavalóének alól. A többszólamúság korai és fejlettebb formái (organum, diaphonia, gymel, fauxbourdon, discantus [l. az egyes címszavakat]) mint a gregorián korális körül kristályosodnak ki (a 13. századból egy háromszólamú, a 14-ből egy négyszólamú végigkomponált ordinarium missae maradt ránk) s általában a középkori E. formái a 14. századig csaknem kizárólag a gregoriánon, az ars nová-tól fogva kb. 1600-ig pedig jórészt a gregoriánon nyugszanak (liturgikus dallamok mint tenorok stb.), de ez a gregorián melodika most már mindinkább széles és egyenletes hangegymásutánná merevült (. cantus planus). A gregorián eredeti alakját sohasem sikerülhet már egészen helyreállítani, de a 19. század óta sikerrel folyó tudományos restauráció máris igen sokat megmentett belőle (l. alább és Gregorián korális). A középkor jelentékeny világi műzenéjének (trubadúr-irodalom) kialakulásában is nagy szerepe volt az egykorú egyházi irodalomnak s bár világi dalok többszólamú letevése mind gyakoribb feladatává válik a 14-16. század egyházi mestereinek, a zeneirodalom uralkodó központja még ekkor is az E. marad. Mikor a németalföldi iskola egyházi polifóniájában a 15. század folyamán kialakul a nyugat-európai többszólamúság technikája és módszere, kb. 1550-ig teljesen ennek van alárendelve a világi műzenegyakorlat is. Főleg az egyházi és világi elemek liturgiabeli tarka keveredése ellen fordul a tridenti zsinat zenebizottsága (1562) és más egykorú szinódusok. Már a protestantizmus erősödése és vele újabb népies elemek tömeges előnyomulása is komoly érdekké tette, hogy az E. visszatérjen a szövegek érthetőbb deklamálásához és leszűrtebb, áttetszőbb többszólamúságot alkalmazzon (a cappella-stílus). Az ily alapon épült és hivatalosnak deklarált 16. századi egyházzenei stílus főmestere Palestrina; a korszak zenei stílusát róla nevezi el a történelem; az ő műve a század törekvéseinek egyetemes betetőzése. A szigorúan római stílusú E. ettől fogva elveszti a népzenével való összefüggést, ez az irodalom a 17. század folyamán mind elszigeteltebbé, rezerváltabbá válik és további termékeiben már maradi akadémikus. Annál gazdagabban virágzik új ágakat hajtva a 17. századbeli katolikus E. a bolognai, velencei és nápolyi iskolában (itt is a hagyományos mise- és motett-szövegekre), mind a tisztán énekkari, mind a hangszerekkel kombinált stílusban (polychorikus, monódikus, koncertáló, kantátastílusú E.), versenyre kelve az egykorú gazdag protestáns terméssel. Az E. közvetlen hatása alatt keletkezik a 17. században és fejlődik jelentékennyé a kantáta és az oratórium (l. o.), az ekkori fontosabb önálló orgonaműfajok szintén jórészt az E. függvényei. A 17. századtól kezdve a hangszeres irodalom és a világi zene egyre erősebben éreztetik hatásukat az egyházi irodalomban. A instrumentális elem eleinte csak szólampótló és erősítő funkcióval, később mind önállóbban lép fel. (Viadana, velencei és nápolyi iskola). A velencei iskola utolsó mesterei a világi zenétől és operától tanulják koncertáló énekes és instrumentális szólamaik technikáját, harmóniai szerkesztésmódjukat (enharmónia, kromatika, modulációk), a koloratúrát, da capo áriát, a szöveg másodrendűségének éreztetését, a mise önálló zenei számokra való felaprózását, a hangszeres elem túltengését stb. Az instrumentális zene, melyet az egyház csak -nek nevez, e korban mindenütt háttérbe szorítja az a cappella irodalmat s térhódításával új zenei formák is szóhoz jutnak a kórusokon. A 18. és 19. században e mint érezhetőbb világi hatás mellett s azzal kapcsolatban mindjobban előtérbe lép a régi, egyetemes közösség-érzést felváltó új, szubjektív szellem is (Haydn, Mozart, Beethoven, Cherubini, Schubert, Liszt, Bruckner és mások, kiknek némely egyháziatlan művét heves támadások érik). Halmozott egyháziatlanságot megcsontosodása ellen lépnek fel a 19-20. század restaurációs törekvései. A múlt században megindított purifikáló törekvés (K. Ett, Aiblinger, K. Proske) Francz Witt (1834-1888) lelkes munkája eredményeként az 1867. megalapított német Cecília-egyesületben (l. o.) kristályosodott ki. A Cecília-egyesületek érdeme, hogy a nyugati államokban ma virágzó korális-kultusz és hogy a középkori vokálpolifónia mesterműveinek reneszánsza ma élő valóság. Azzal azonban, hogy a Cecília-egyesületek bírálói az újabb kompozíciókat csak liturgikus hasznavehetőség szempontjából ítélték meg, a zeneileg silány műveknek oly tömege zúdult a kórusokra, hogy ez a tény már-már a Cecília-egyesület presztízsét is veszélyeztette. A 20. század képzett és haladó irányú egyh. zeneszerzői és a Cecília-egyesület közt mind nagyobbakká váltak az ellentétek, míg X. Pius Motu pro-prio-ja (1903 nov. 22.) világosságot nem kerített az E. összes liturgikus és művészi vonatkozásaira. A gregoriánum restaurációjáért folyó nagyjelentőségű mozgalomban a solesmesi és beuroni bencések szereztek elévülhetetlen érdemeket (l. Gregorián korális). V. ö. Gevaert: Les origines du chant liturgique 1890, Kornmüller: Lexicon der kirchl. Tonkunst 1891-95, Katschthaler: Geschichte der Kirchenmusik 1893, Davey: Die kath. Konponisten des 16. und 17. Jahrh. in England (Kirchenmus. Jahr-buch 1899), K. Weinmann: Gesch. D. Kirchenmusik 1906, u. a.: Das Konzil von Trient und die Kirchenmusik 1919, Gastoué: Les origines du chant romain 1907, Nikel: Gesch. des gregorianischen Chorals 1908, Möhler-Gauss: Kompendium der kath. Kirchenm. 1909, Möhler: Ästhetik d. kath. Kirchenm. 1910, Griesbacher: Kirchenmus. Stilistik und Formenlehre 1913-14, Wellesz: Byzantinische Musik 1927, W. Bäumker: Das kath. deutsche Kirchenlied 1886-1911 (4 kötet), Molnár A.: Az egyh. zene története. (Kath. kántor 1929). az idevágó folyóiratokról l. Egyházzenei folyóiratok. A magyarországi kath. E.-nek jóformán nincsenek tradíciói. Az a pár történelmi adat, mely a török hódoltság megszűntéig rendelkezésünkre áll (orgonákról a 15. század óta, miseéneklésről még régebben tudunk), ahhoz sem elegendő, hogy a régebbi magyar E.-ről képet alkothassunk magunknak. Egyházi népénekeinkből szép emlékek maradtak ránk 16. és 17. századi gyűjteményekben (l. Énekeskönyvek); Buda visszafoglalása után azonban egyh. zenénk teljesen bécsi befolyás alá került. Jobb művelői német, cseh és morva regenschori-k voltak. Hosszú időn keresztül a pozsonyi dóm egyh. zenéjéé volt a vezetőszerep, de Budán és Pesten is voltak rendszeresített egyházi ének-és zenekarok. A 19. században Eger egyházi zenéjét lendítették fel a Zsasskovszky-testvérek, később Dulánszky püspök bőkezű támogatásával a pécsi székesegyház zenéjét tette mintaszerűvé Glatt Ignác, Kersch Ferenc pedig az esztergomi bazilikában teremtett új, rendezett egyházzenei viszonyokat. Ma már a székesfőváros egy pár temploma mellett az ország sok kórusán találunk kielégítő, sőt kifogástalan egyházi zenét. Magasabb képesítésű egyh. zenészek képzéséről a Zeneművészeti Főiskolán 1926. Harmat Arthur által létesített egyházzenei tanszak gondoskodik. V. ö. Járosy Dezső: Az újabb magyar E. fejlődése, Zenei Szemle 1927, Harmat Arthur: Egyházi zenészek főisk. képzése, u. o. 1928. II. A protestáns E. csak a 17. században indul önálló fejlődésnek, addig szorosan összefügg a katolikussal; a protestáns korál (l. o.) dallamainak törzse is a gregoriánból és a régi egyházi népénekből származik. Nem stílusban, legfeljebb a nemzeti nyelv használatában különböznek a 16. századbeli protestáns egyházzenei művek a katolikusoktól. Az által, hogy a korál Luther és körének, valamint az utánuk következő zenészgenerációnak korszakos jelentőségű munkássága nyomán, a 17. század folyamán átmegy a gyülekezeti éneklés általános használatába, a népénekek régebbi változatos ritmikája megszűnik, egyenlően kitartott hangok sematizmusának adva helyet. Az így leegyszerűsödőt korál válik a protestáns orgonaművészet formáinak egyik legfőbb gyökerévé s kerül be a lutheránus templomi kantátákba és passiókba is. Gazdag és változatos korálfelhasználás jellemzi a tipikus evangélikus E.-t, ez a tulajdonsága különbözteti meg mind a csupán zsoltáréneklő puritán (kálvinista stb.) protestáns gyülekezetek zenéjétől, mind a katolikushoz közelebb álló anglikán egyh. zeneirodalomtól (l. Anthem, Service). Az önállósult protestáns E. első nagymesterei Schütz és Scheidt, legnagyobb angol képviselője Purcell, legösszefoglalóbb géniusza Bach. Míg Angliában az E. kultusza Händel óta is, bár nagy szellemek híján levő, de a régit élénk erővel konzerváló mozgalom maradt, addig a német prot. E. történetét a 18. század közepétől mintegy a 19. század végéig erős hanyatlás jellemzi: a nagy formák művelése csaknem egészen megszűnik, a templomi orgonaművészet lehanyatlik, az egyházi kórusok kipusztulnak. Mendelssohn, Grell, Kiel, Brahms, Bekker vallásos művei inkább a hangversenyéletet gazdagították, mintsem az E.-t. Winterfeld 1843 óta irt művei nyomán indult meg a protestáns E.-i restaurációs mozgalom a régi zenés istentisztelet formája és stílszerű anyaga érdekében. E mozgalom jelentős eredményeket érlelt, de még mindig hátra van az eredmény általánosítása és a gyakorlat egyesítése. V. ö. az angol prot. E.-ről: Winterfeld: Zur Geschichte Heiliger Tonkunst 1850 és 52, Dienel: Engl. Orgeln u. Orgelmusik (Allg. Musikztg. 1885), Bumpus: A history of English cathedral music 1908; az evang. E.-ről: Kümmerle. Encyklopädie der evang. Kirchenmusik 1886-95, Spitta: Neuere Bewegungen auf dem Gebiete der evang. Kirchenmusik (Peters-Jahrbuch 1901), Stahl: Geschichtliche Entwicklung der evang. Kirchenm. 1903. L. még Korál. A magyarországi protestánsok egyházi zenéjéről l. Énekeskönyvek. Folyóiratok: Siona, Monatsschr. f. Gottesdienst und kirchl. Kunst (1896 óta), Musik und Kirche, Zeitschrift für evang. Kirchenmusik, Der Kirchenchor, Halleluja (1879 óta Korrespondenzblatt der Evang. Kirchengesangvereins für deutsch.), továbbá: Kirchenmusik, Evangelische Musikzeitung, Der evang. Kirchenchor, Kirchenmuskalische Blätter, Musik und Kirche, Fliegende Blätter des schles. Vereins stb. (1867 óta). Az E.-gyakorlatban való kiképzésre külön intézetek, tanfolyamok, iskolák is szolgálnak; ezek vagy összefüggenek valamely nagyobb zeneiskolával (ilyen pl. a berlini zenei főiskolán levő [1822. alapította Zelter] és a budapesti zenefőiskolán levő [l. fent]), vagy pedig önállóak, mint pl. a regensburgi Kirchenmusikschule (1874. alap. Haberl), a lipcsei ősi Thomasschule stb. Az E. egyetemes történetére vonatkozóan l. még Görög zene (bizánci rész) és Orosz zene.